Gul målarfärg – nytt vapen mot terrorn i Kenya

Upprepade terrorattacker och ett blodigt krig mot al-Shabab har bidragit till bilden av Kenya som ett våldsamt land. Nu försöker en konstnär – inspirerad av kenyanernas önskan om en positiv motbild – att visa att penseln är mäktigare än svärdet.

Text: Björn Widmark
Foto: Mohammed Altoum/Yazmany Arboleda och Colour in Faith.
11 Januari 2017

En volontär visar vad han vill att målandet ska leda till.

Ett par dagar innan jul 2015 attackerades en buss på väg mot Mandera, en by i norra Kenya. Terroristerna krävde att de kristna passagerarna skulle lämna bussen, men muslimerna ombord vägrade och skyddade sina medpassagerare. Det var solidariteten mellan kristna och muslimer som tvingade terroristerna att ge upp och låta bussen köra. Attacken var en av många efter att Kenya, som tidigare hade hållit sig utanför det västerländska kriget mot terrorismen, i oktober 2011 skickade trupper till Somalia för att strida mot terrorgruppen al-Shabab. Operationen ledde till att våldet ökade och mellan 2012 och 2015 dödades 600 människor i terrorattacker i Kenya, varav några av de blodigaste skedde i köpcentret Westgate och på universitetet i Garissa.
Som svar på det ökade våldet inledde kenyanska säkerhetsstyrkor en våldsam antiterror-kampanj där det vittnats om utomrättsliga avrättningar och olagliga kidnappningar utförda av kenyansk polis, som framför allt riktats mot muslimska medborgare. Rapporterna om övergreppen från båda sidor har spridits i internationella medier och beskrivits som en hopplös kamp mellan en korrupt regering och religiösa fundamentalister.
Många kenyaner tröttnade på den negativa bilden av Östafrika som internationella medier målade upp
på grund av våldet, och efter att en CNN-journalist kallat regionen för ”en hetbädd för terrorism” myntades hashtagen #SomeoneTellCNN. Arga twittare tog till hårda ord och satir för att berätta för CNN att Kenya är så mycket mer än terror och våld. Journalisten tvingades att be om ursäkt och när Kenya tog 16 medaljer i friidrotts-VM veckan efter så vändes istället hashtagen till #HotbedOfChampions, där även president Uhuru Kenyatta gjorde ett inlägg.
twitter

Över hundra volontärer har varit engagerade i att måla, som här vid en kyrka i Kibera.


DE KENYANSKA
 medborgarnas gemensamma vilja att se det positiva istället för våld och terror inspirerade den colombiansk-amerikanske konstnären Yazmany Arboleda, tidigare känd bland annat för att ha spridit 10 000 rosa ballonger i Kabul dagen efter att talibaner genomfört en självmordsattack.
 Nu ville Arboleda försöka förena de religiösa krafterna i Östafrika, och hans idé var att försöka övertala de religiösa ledarna att måla sina kyrkor, moskéer, synagogor och tempel i en gul färg som på formspråk kallas ”optimistic yellow”.

– Tanken är att byggnaderna ska symbolisera pluralism och samförstånd, men det var inte lätt att övertala de religiösa ledarna. Vi var tvungna att gå från pastor till pastor, präst till präst, imam till imam och shejk till shejk, säger Arboleda.
Ungefär 80 procent av kenyanerna är kristna medan 10 procent är muslimer och färre än en procent är hinduer, sikher eller Bahá’í. De flesta övriga håller sig till olika traditionella trosinriktningar. Yazmany Arboleda grundade organisationen Colour in Faith 2015 med ambitionen att utforska de olika religionerna, hitta det som de har gemensamt och skapa ett forum för möte och reflektion, men han mötte snart motstånd från en konservativ miljö.

– Vi lärde oss mycket om vad som skedde inom de religiösa institutionerna. Hierarkierna har sett likadana ut i århundraden och byråkratin inom de här systemen gör det svårt för moderna idéer att ta plats bland de som redan finns. Det gäller även om de nya idéerna är optimistiska, säger Arboleda.

Yazmany Arboleda är en konstnär som jobbar främst med offentliga rum med målet att sammanföra människor.


NÄR ARBOLEDA
försökte övertala shejkerna att måla om sina byggnader krävde flera bevis att Koranen uppmuntrar till att använda färgen gul. Andra krävde betalning
för att måla sina byggnader gula. Därför tog det nästan ett år innan de första tre byggnaderna målades i maj 2016, men när nyheten väl spridits landet blev det plötsligt enklare att övertala de ansvariga för de religiösa byggnaderna. Idag är fyra moskéer, fem kyrkor och ett hinduistiskt tempel gulmålade. Ändå kunde det hända oförutsedda saker. När Arboleda och några volontärer höll på att måla en moské i Mombasa avbröts de av en grupp män som sade att de inte fick måla deras moské gul eftersom den alltid varit vit och grön. När Arboleda berättade om projektet gick de förvirrade därifrån. Strax kom de tillbaka, nu dubbelt så många, och påstod att det står i koranen att kvinnor inte får måla. När de ombads att få visa var i koranen påståendet var skrivet försvann männen. En timme senare kom de tillbaka, nu ännu fler, och sade att muslimska kvinnor inte fick måla bland män och kristna. Volontären Putuku Juma lade då ner sin pensel och skällde ut männen tills de till sist gick därifrån. Hon var trött på att de hela tiden skulle störa hennes arbete.
Efter att ha arbetat med projektet i snart två år förvånas Arboleda fortfarande över de så djupt etablerade mekanismerna bakom segregation. Män ska separeras från kvinnor, kristna från muslimer och vita från svarta. Men det går att arbeta mot strukturerna, menar Arboleda.

– Jag hoppas att Color in Faith sprider sig över jorden och om det finns grupper som är intresserade av att måla sina andliga rum gula så hjälper vi gärna till, säger han.

Al-Shabab, som betyder ”Ungdom” på arabiska, är en terrorstämplad grupp som uppskattningsvis består av mellan 7000 och 9000 soldater. Gruppens ursprung är den radikala ungdomsgrenen av det nu upplösta Islamiska domstolarnas högsta råd, vilket styrde Mogadishu under 2006 innan det tvingades ut av etiopiska styrkor. al-Shabab förespråkar den saudi-inspirerade wahhabismen och har påtvingat en strikt sharia-lagstiftning i de områden som de kontrollerar. Det finns många rapporter om utländska jihadister som ansluter till al-Shabab i Somalia både från Mellanöstern och från väst.


Color in Faith arbetar tillsammans med organisationen inCOMMONS och får ekonomiskt stöd från den österrikiska ambassaden och Heinrich Boll-stiftelsen i Kenya. Lokala organisationer har bistått med volontärer och ett globalt färgföretag har donerat över 4000 liter av färgen ”Optimistic Yellow”.


Gul målarfärg – nytt vapen mot terrorn i Kenya

Upprepade terrorattacker och ett blodigt krig mot al-Shabab har bidragit till bilden av Kenya som ett våldsamt land. Nu försöker en konstnär – inspirerad av kenyanernas önskan om en positiv motbild – att visa att penseln är mäktigare än svärdet.

Text: Björn Widmark
Foto: Mohammed Altoum/Yazmany Arboleda och Colour in Faith.
11 Januari 2017

En volontär visar vad han vill att målandet ska leda till.

Ett par dagar innan jul 2015 attackerades en buss på väg mot Mandera, en by i norra Kenya. Terroristerna krävde att de kristna passagerarna skulle lämna bussen, men muslimerna ombord vägrade och skyddade sina medpassagerare. Det var solidariteten mellan kristna och muslimer som tvingade terroristerna att ge upp och låta bussen köra. Attacken var en av många efter att Kenya, som tidigare hade hållit sig utanför det västerländska kriget mot terrorismen, i oktober 2011 skickade trupper till Somalia för att strida mot terrorgruppen al-Shabab. Operationen ledde till att våldet ökade och mellan 2012 och 2015 dödades 600 människor i terrorattacker i Kenya, varav några av de blodigaste skedde i köpcentret Westgate och på universitetet i Garissa.
Som svar på det ökade våldet inledde kenyanska säkerhetsstyrkor en våldsam antiterror-kampanj där det vittnats om utomrättsliga avrättningar och olagliga kidnappningar utförda av kenyansk polis, som framför allt riktats mot muslimska medborgare. Rapporterna om övergreppen från båda sidor har spridits i internationella medier och beskrivits som en hopplös kamp mellan en korrupt regering och religiösa fundamentalister.
Många kenyaner tröttnade på den negativa bilden av Östafrika som internationella medier målade upp 
på grund av våldet, och efter att en CNN-journalist kallat regionen för ”en hetbädd för terrorism” myntades hashtagen #SomeoneTellCNN. Arga twittare tog till hårda ord och satir för att berätta för CNN att Kenya är så mycket mer än terror och våld. Journalisten tvingades att be om ursäkt och när Kenya tog 16 medaljer i friidrotts-VM veckan efter så vändes istället hashtagen till #HotbedOfChampions, där även president Uhuru Kenyatta gjorde ett inlägg.
twitter


DE KENYANSKA
 medborgarnas gemensamma vilja att se det positiva istället för våld och terror inspirerade den colombiansk-amerikanske konstnären Yazmany Arboleda, tidigare känd bland annat för att ha spridit 10 000 rosa ballonger i Kabul dagen efter att talibaner genomfört en självmordsattack.
 Nu ville Arboleda försöka förena de religiösa krafterna i Östafrika, och hans idé var att försöka övertala de religiösa ledarna att måla sina kyrkor, moskéer, synagogor och tempel i en gul färg som på formspråk kallas ”optimistic yellow”.

– Tanken är att byggnaderna ska symbolisera pluralism och samförstånd, men det var inte lätt att övertala de religiösa ledarna. Vi var tvungna att gå från pastor till pastor, präst till präst, imam till imam och shejk till shejk, säger Arboleda.
Ungefär 80 procent av kenyanerna är kristna medan 10 procent är muslimer och färre än en procent är hinduer, sikher eller Bahá’í. De flesta övriga håller sig till olika traditionella trosinriktningar. Yazmany Arboleda grundade organisationen Colour in Faith 2015 med ambitionen att utforska de olika religionerna, hitta det som de har gemensamt och skapa ett forum för möte och reflektion, men han mötte snart motstånd från en konservativ miljö.

– Vi lärde oss mycket om vad som skedde inom de religiösa institutionerna. Hierarkierna har sett likadana ut i århundraden och byråkratin inom de här systemen gör det svårt för moderna idéer att ta plats bland de som redan finns. Det gäller även om de nya idéerna är optimistiska, säger Arboleda.

Ungefär 80 procent av kenyanerna är kristna medan 10 procent är muslimer och färre än en procent är hinduer, sikher eller Bahá’í. De flesta övriga håller sig till olika traditionella trosinriktningar. Yazmany Arboleda grundade organisationen Colour in Faith 2015 med ambitionen att utforska de olika religionerna, hitta det som de har gemensamt och skapa ett forum för möte och reflektion, men han mötte snart motstånd från en konservativ miljö.

– Vi lärde oss mycket om vad som skedde inom de religiösa institutionerna. Hierarkierna har sett likadana ut i århundraden och byråkratin inom de här systemen gör det svårt för moderna idéer att ta plats bland de som redan finns. Det gäller även om de nya idéerna är optimistiska, säger Arboleda.

Över hundra volontärer har varit engagerade i att måla, som här vid en kyrka i Kibera.


NÄR ARBOLEDA
 försökte övertala shejkerna att måla om sina byggnader krävde flera bevis att Koranen uppmuntrar till att använda färgen gul. Andra krävde betalning
 för att måla sina byggnader gula. Därför tog det nästan ett år innan de första tre byggnaderna målades i maj 2016, men när nyheten väl spridits landet blev det plötsligt enklare att övertala de ansvariga för de religiösa byggnaderna. Idag är fyra moskéer, fem kyrkor och ett hinduistiskt tempel gulmålade. Ändå kunde det hända oförutsedda saker. När Arboleda och några volontärer höll på att måla en moské i Mombasa avbröts de av en grupp män som sade att de inte fick måla deras moské gul eftersom den alltid varit vit och grön. När Arboleda berättade om projektet gick de förvirrade därifrån. Strax kom de tillbaka, nu dubbelt så många, och påstod att det står i koranen att kvinnor inte får måla. När de ombads att få visa var i koranen påståendet var skrivet försvann männen. En timme senare kom de tillbaka, nu ännu fler, och sade att muslimska kvinnor inte fick måla bland män och kristna. Volontären Putuku Juma lade då ner sin pensel och skällde ut männen tills de till sist gick därifrån. Hon var trött på att de hela tiden skulle störa hennes arbete.
Efter att ha arbetat med projektet i snart två år förvånas Arboleda fortfarande över de så djupt etablerade mekanismerna bakom segregation. Män ska separeras från kvinnor, kristna från muslimer och vita från svarta. Men det går att arbeta mot strukturerna, menar Arboleda.

– Jag hoppas att Color in Faith sprider sig över jorden och om det finns grupper som är intresserade av att måla sina andliga rum gula så hjälper vi gärna till, säger han.

Al-Shabab, som betyder ”Ungdom” på arabiska, är en terrorstämplad grupp som uppskattningsvis består av mellan 7000 och 9000 soldater. Gruppens ursprung är den radikala ungdomsgrenen av det nu upplösta Islamiska domstolarnas högsta råd, vilket styrde Mogadishu under 2006 innan det tvingades ut av etiopiska styrkor. al-Shabab förespråkar den saudi-inspirerade wahhabismen och har påtvingat en strikt sharia-lagstiftning i de områden som de kontrollerar. Det finns många rapporter om utländska jihadister som ansluter till al-Shabab i Somalia både från Mellanöstern och från väst.

Color in Faith arbetar tillsammans med organisationen inCOMMONS och får ekonomiskt stöd från den österrikiska ambassaden och Heinrich Boll-stiftelsen i Kenya. Lokala organisationer har bistått med volontärer och ett globalt färgföretag har donerat över 4000 liter av färgen ”Optimistic Yellow”.

Yazmany Arboleda är en konstnär som jobbar främst med offentliga rum med målet att sammanföra människor.

Share This