Muslimskt sjukhus trotsar Burmas religiösa spänningar

På Muslim Free Hospital i Yangon kan vem som helst få gratis vård, oberoende av religion, etnicitet och klass. OmVärlden besökte sjukhuset som blivit en symbol för enighet och tolerans i ett land där en muslimsk minoritet utsätts för etnisk rensning.

De unga läkarna hälsar glatt – ”As-Salaam-Alaikum” – när Abdul Rahman Manjra tittar in genom dörren. Han är generalsekreterare för sjukhuset, där han arbetat i 54 år.

– Jag har blivit en del av möblemanget här, säger han.

Med föräldrar ursprungligen från Indien föddes doktor Manjra här i Yangon när Burma fortfarande var en brittisk koloni. År 1963 började han arbeta på Muslim Free Hospital, som grundats redan 1937 av ledare från stadens muslimska samfund. Verksamheten vilade från början, liksom den gör än i dag, på donationer och erbjuder gratis vård till stadens fattiga – vilka de än är.

– Vi diskriminerar inte mot någon, oberoende av deras etnicitet, religion eller samhällsklass. De som inte har råd att betala behöver inte betala, säger Abdul Rahman Manjra.

De unga läkarna hälsar glatt – ”As-Salaam-Alaikum” – när Abdul Rahman Manjra tittar in genom dörren. Han är generalsekreterare för sjukhuset, där han arbetat i 54 år.

– Jag har blivit en del av möblemanget här, säger han.

Med föräldrar ursprungligen från Indien föddes doktor Manjra här i Yangon när Burma fortfarande var en brittisk koloni. År 1963 började han arbeta på Muslim Free Hospital, som grundats redan 1937 av ledare från stadens muslimska samfund. Verksamheten vilade från början, liksom den gör än i dag, på donationer och erbjuder gratis vård till stadens fattiga – vilka de än är.

– Vi diskriminerar inte mot någon, oberoende av deras etnicitet, religion eller samhällsklass. De som inte har råd att betala behöver inte betala, säger Abdul Rahman Manjra.

 Växande islamofobi

Abdul Rahman Manjra oroar sig över de anti-muslimska stämningar som blivit mer påtagliga i Burma, med moskéer som bränts ner. Som OmVärlden rapporterat om har också den muslimska rohingya-minoriteten i västra Burma utsatts för försök till etnisk rensning. Hatet mot muslimer underblåses både av staten och nationalistiska buddhistiska rörelser. Rohingyafolket har bland annat beskrivits som ”mänskliga löss” i den statsstyrda tidningen ”Global New Light of Myanmar”. Buddhistiska ledare som Wirathu har i sin tur liknat muslimer vid ”ormar” och ”galna hundar”, och sagt att ”de flesta muslimer förstör vårt land, vårt folk och den buddhistiska religionen”.

Den gemensamma fienden

Diskriminering och förtryck av etniska och religiösa minoriteter är visserligen vanligt i Burma, ett land med över 140 etniska folkgrupper och en stark burmansk centralstat. Men den hatpropaganda som nu bedrivs mot muslimer är ett nytt inslag. Läs också: hjälparbetare som arbetar för de muslimska rohingyafolket blir hotade.

De första muslimerna att nå Burma var sjömän på 800-talet. Burmakännaren Bertil Lintner skriver att en del av dem blev handelsmän, andra hästskötare åt de burmesiska kungarna. De var i stor utsträckning män som gifte in sig i det burmesiska samhället.

”På 1800-talet försäkrade sig kung Mindon om att hans muslimska soldater fick mat som var halal”, skriver Lintner vidare. Flera muslimer hade också nyckelroller inom självständighetsrörelsen och ministerposter i de tidiga regeringarna efter att Storbritannien lämnat Burma.

Men på senare tid har Burmas rohingyafolk blivit en hackkyckling, en grupp som militären av egna politiska syften kunnat utmåla som en gemensam fiende. När Aung San Suu Kyi tillträdde med sin nya regering för drygt ett år sedan hoppades många att förtrycket av den muslimska minoriteten skulle lätta, men i stället har säkerhetsstyrkornas våld nått nya nivåer som inte tidigare skådats. Aung San Suu Kyi har också själv bidragit till propaganda mot rohingyierna och avfärdat ankagelserna om övergrepp som lögner.

Dr. Abdul Rahman Manjra stannar upp i en av sjukhusets korridorer. Solen lyser in genom de gamla och dammiga fönstren, och läkaren berättar att han minns en tid när religion inte brukade spela så stor roll här.

– Folk gifte sig över religionsgränser hela tiden, det var inget märkvärdigt, säger han.

Den muslimske läkaren påpekar dock att de här nya motsättningarna inte är av naturen givna, eller något oundvikligt.

– Burmeserna är inte ett hatiskt folk, de kommer överens med alla. Det här handlar om politiskt motiverad propaganda, från folk som vill ingjuta hat för sina egna syften, säger han.

Den gemensamma fienden

Diskriminering och förtryck av etniska och religiösa minoriteter är visserligen vanligt i Burma, ett land med över 140 etniska folkgrupper och en stark burmansk centralstat. Men den hatpropaganda som nu bedrivs mot muslimer är ett nytt inslag. Läs också: hjälparbetare som arbetar för de muslimska rohingyafolket blir hotade.

De första muslimerna att nå Burma var sjömän på 800-talet. Burmakännaren Bertil Lintner skriver att en del av dem blev handelsmän, andra hästskötare åt de burmesiska kungarna. De var i stor utsträckning män som gifte in sig i det burmesiska samhället.

”På 1800-talet försäkrade sig kung Mindon om att hans muslimska soldater fick mat som var halal”, skriver Lintner vidare. Flera muslimer hade också nyckelroller inom självständighetsrörelsen och ministerposter i de tidiga regeringarna efter att Storbritannien lämnat Burma.

Men på senare tid har Burmas rohingyafolk blivit en hackkyckling, en grupp som militären av egna politiska syften kunnat utmåla som en gemensam fiende. När Aung San Suu Kyi tillträdde med sin nya regering för drygt ett år sedan hoppades många att förtrycket av den muslimska minoriteten skulle lätta, men i stället har säkerhetsstyrkornas våld nått nya nivåer som inte tidigare skådats. Aung San Suu Kyi har också själv bidragit till propaganda mot rohingyierna och avfärdat ankagelserna om övergrepp som lögner.

Dr. Abdul Rahman Manjra stannar upp i en av sjukhusets korridorer. Solen lyser in genom de gamla och dammiga fönstren, och läkaren berättar att han minns en tid när religion inte brukade spela så stor roll här.

– Folk gifte sig över religionsgränser hela tiden, det var inget märkvärdigt, säger han.

Den muslimske läkaren påpekar dock att de här nya motsättningarna inte är av naturen givna, eller något oundvikligt.

– Burmeserna är inte ett hatiskt folk, de kommer överens med alla. Det här handlar om politiskt motiverad propaganda, från folk som vill ingjuta hat för sina egna syften, säger han.

Share This